Kulinarny Pamiętnik

niedziela, 30 marca 2014

Wytrawne ptysie z kremem jajeczno-orzechowym

Kolejna propozycja Wielkanocna - może trochę nietypowa i mało klasyczna, ale naprawdę bardzo, bardzo smaczna. Krem stanowi świetne ptysiowe nadzienie, ale myślę, że równie dobrze sprawdziłby się jako pasta kanapkowa.



Składniki:

* na ciasto parzone:
  • 200 ml wody
  • szczypta cukru
  • szczypta soli
  • 85 g masła
  • 115 g mąki pszenne
  • 2 duże jajka
* na krem:
  • 4 jajka ugotowane na twardo
  • 100 g podprażonych i rozgniecionych na mąkę orzechów laskowych
  • łyżeczka tartego chrzanu
  • 3 łyżki majonezu
  • 2 łyżki jogurtu greckiego
  • pół pęczka natki pietruszki
  • sól, pieprz
* dodatkowo:
  • posiekany szczypiorek do dekoracji
 Przygotowanie:
  1. Do garnka wlałam wodę, wrzuciłam masło i szczyptę cukru. Powoli podgrzewałam do momentu, aż masło się rozpuściło. Wtedy zwiększyłam temperaturę i kiedy woda zaczęła wrzeć, jednym szybkim ruchem wsypałam mąkę z solą i od razu dokładnie i energicznie wymieszałam. Kiedy masa zaczęła formować się w zwartą kulę zdjęłam garnek z ognia i jeszcze przez moment ucierałam. Odstawiłam do wystudzenia.
  2. Wystudzone ciasto zmiksowałam z jajkami (po każdym dokładnie mieszając).
  3. Blaszkę wyłożyłam papierem do pieczenia, na który szprycą wyciskałam okrągłe ptysie. Odstające końce ciasta lekko spłaszczałam palcem zwilżonym w zimnej wodzie.
  4. Ptysie piekłam 30 minut w piekarniku nagrzanym do 200 stopni (nie otwierając piekarnika w trakcie pieczenia!:) 
  5. Gdy ptysie się studziły przygotowałam krem: posiekane jajka zblendowałam z majonezem, jogurtem, mączką orzechową i chrzanem na gładką masę, którą wymieszałam z posiekaną natką pietruszki. Doprawiłam solą i pieprzem do smaku.
  6. Każdego z wystudzonych ptysiów przekroiłam na pół i wypełniłam dużą łyżką kremu.
  7. Ułożone na talerzu ptysie udekorowałam posiekanym szczypiorkiem.





Wielkanocne Smaki - edycja IV

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz